Kod | SP-LKA |
---|---|
Jednostka organizacyjna | Wydział Humanistyczno-Społeczny |
Kierunek studiów | Logopedia z komunikacją alternatywną |
Forma studiów | Niestacjonarne |
Poziom kształcenia | Podyplomowe |
Języki wykładowe | polski |
Minimalna liczba studentów | 15 |
Limit miejsc | 30 |
Czas trwania | 2 lata (4 semestry) |
Godziny otwarcia sekretariatu | 7-15 |
Wymagany dokument | |
Zadaj pytanie |
- Tura 1 (02.07.2024 14:30 – 31.10.2024 23:59)
Charakterystyka
Potrzeba utworzenia studiów o takim charakterze została podyktowana przez problemy w sferze komunikacji werbalnej, które negatywnie wpływają na ogólny rozwój człowieka. Złożone dysfunkcje rozwojowe w określonych przypadkach wymagają zastosowania komunikacji alternatywnej, dostosowanej do indywidualnych możliwości człowieka, przez co umożliwiającej kontakt z otoczeniem. Program nauczania Podyplomowych Studiów Logopedii z Komunikacją Alternatywną przewiduje między innymi 100 godzin dydaktycznych dotyczących alternatywnych metod komunikacji.
Ogólne cele kształcenia oraz możliwości zatrudnienia (typowe miejsca pracy):
Ogólne cele kształcenia na Podyplomowych Studiach Logopedii z Komunikacją Alternatywną zakładają osiągnięcie efektów, zgodnie z którymi absolwent dysponuje odpowiednią wiedzą, umiejętnościami i kompetencjami społecznymi w zakresie logopedii, a także komunikacji alternatywnej. Studia przygotowują do pracy na stanowisku logopedy w placówkach oświatowych: przedszkolach (w tym integracyjne i specjalne), szkołach (w tym: integracyjne i specjalne), poradniach psychologiczno-pedagogicznych, ośrodkach szkolno-wychowawczych, gabinetach logopedycznych na stanowisku logopedy.
Absolwent będzie przygotowany do wykonywania zadań wynikających z pracy logopedy:
- przeprowadzania wstępnych badań w celu ustalenia stanu mowy;
- diagnozowania logopedycznego;
- organizowania pomocy logopedycznej;
- prowadzenia terapii logopedycznej indywidualnej i grupowej u osób z określonymi nieprawidłowościami/zaburzeniami mowy o różnych uwarunkowaniach;
- organizowania i podejmowania działań profilaktycznych mających na celu zapobieganie problemom w sferze komunikacji werbalnej, które negatywnie wpływają na ogólny rozwój człowieka;
- pracy z dziećmi/dorosłymi ze złożonymi dysfunkcjami rozwojowymi wymagającymi komunikacji alternatywnej, dostosowanej do indywidualnych możliwości człowieka;
- wyszukiwania, analizowania, przekazywania, oceniania, selekcjonowania, integrowania wiadomości z dziedziny logopedii, a także obszarów nauk o zdrowiu, społecznych, humanistycznych w bezpośredniej pracy diagnostycznej, terapeutycznej, profilaktycznej logopedy w różnych środowiskach;
- skutecznie komunikować się z pacjentem i współpracownikami.
Absolwent będzie posiadał umiejętności praktyczne w zakresie:
- odróżniania zaburzeń/opóźnień w rozwoju mowy w odniesieniu do normy językowej;
- określania etiologii wybranych zaburzeń mowy;
- diagnozowania i prowadzenia terapii w zakresie zaburzeń mowy;
- określania etapu rozwoju mowy;
- organizowania pomocy logopedycznej;
- opanowania metod i technik terapeutycznych;
- opanowania zasad emisji i higieny głosu;
- stosowania zasad etycznych.
Wymagania wstępne (oczekiwane kompetencje kandydata):
Kandydat powinien:
- mieć ukończone studia wyższe (nauki humanistyczne, społeczne, medyczne);
- posiadać zaświadczenie od logopedy stwierdzające przydatność kandydata do studiów logopedycznych i wykonywania w przyszłości zawodu logopedy;
- prawidłowy wynik badania audiometrycznego słuchu z opisem;
- umiejętność nawiązywania kontaktów;
- zainteresowanym pracą z osobami z dysfunkcjami w zakresie mowy i języka;
- otwartym, posiadać wysoką kulturę osobistą, wyróżniać staranną wymową, być zainteresowanym wiedzą z pogranicza językoznawstwa, psychologii, pedagogiki, medycyny ze szczególnym uwzględnieniem neurologii.