Rekrutacja na studia II stopnia 2025/26 - ścieżka dla Polaków

zmień rekrutację anuluj wybór

Oferta prezentowana na tej stronie ograniczona jest do wybranej rekrutacji. Jeśli chcesz zobaczyć resztę oferty, wybierz inną rekrutację.

pedagogika stosowana studia magisterskie (stacjonarne)

Szczegóły
Kod PS-SM4P
Jednostka organizacyjna Wydział Humanistyczno-Społeczny
Kierunek studiów pedagogika stosowana
Forma studiów Stacjonarne
Poziom kształcenia Drugiego stopnia
Profil studiów praktyczny
Języki wykładowe polski
Limit miejsc 30
Czas trwania 2-letnie (4 semestry)
Wymagany dokument
  • Wykształcenie wyższe
  Zadaj pytanie
Tura 1 (09.06.2025 00:00 – 13.07.2025 23:59)

Dla kogo kierunek pedagogika?

Studia adresowane są do osób, które zainteresowane są pracą w różnych obszarach działalności edukacyjnej, w placówkach opiekuńczo-wychowawczych, szkołach (na wszystkich poziomach) i innych placówkach oświatowych, poradniach psychologiczno-pedagogicznych i specjalistycznych, w państwowej i samorządowej administracji oświatowej, placówkach kształcenia ustawicznego, a także w instytucjach profilaktyki społecznej oraz samozatrudnienia. Ważnym i znaczącym czynnikiem wzbogacającym pedagogiczne kompetencje absolwentów są specjalności, które wyraźnie konkretyzują kwalifikacje pedagogiczne i zawodowe. Szczegółowe kompetencje zawodowe absolwent uzyskuje w zakresie wybranej przez siebie specjalności. Niezależnie od specjalności absolwent ma opanowaną umiejętność kreowania procesów edukacyjnych.

 

Specjalność

Pedagogika resocjalizacyjna i mediacje rodzinne

Studia na wybranej specjalności  umożliwiają zdobycie  pogłębionej i uporządkowanej wiedzy o różnych środowiskach wychowawczych, ich specyfice i procesach w nich zachodzących, a także dotyczącą uwarunkowań niedostosowania społecznego oraz sprawiedliwości naprawczej, modeli i sposobów rozstrzygania sporów poprzez polubowne dochodzenie do ugody. Absolwent  potrafi zdiagnozować środowisko patogenne i subkulturowe, jest wyposażony w wiedzę z zakresu podstawowych metod i technik resocjalizacyjnych oraz tworzenia programów środowiskowych do pracy z osobami niedostosowanymi społecznie.

Absolwent może podjąć pracę w instytucjach resocjalizacyjnych o charakterze zamkniętym (m.in. Zakładach Karnych, Poprawczych, Schroniskach dla Nieletnich, Młodzieżowych Ośrodkach Wychowawczych) oraz placówkach resocjalizacyjnych funkcjonujących w środowiskach otwartych (m.in. Ośrodkach Kuratorskich, Świetlicach Socjoterapeutycznych, Placówkach Wsparcia Dziennego i jako pedagodzy ulicy). Ponadto absolwent może podjąć zatrudnienie w instytucjach, gdzie wykorzystuje się kompetencje i kwalifikacje mediatora (m.in. Opiniodawczych Zespołach Specjalistów Sądowych, Zespołach Kuratorskiej Służby Sądowej, Centrach Mediacji i Arbitrażu). Absolwenci tej specjalności są preferowani do pracy w charakterze pedagogów szkolnych, a także w Policji oraz innych organach administracji państwowej i samorządowej na stanowiskach związanych z profilaktyką i utrzymaniem porządku publicznego.

Zgodnie aktualnie obowiązującym Rozporządzeniem Ministra Edukacji i Nauki z dn. 14 września 2023 r. ws. szczegółowych kwalifikacji wymaganych od nauczycieli – pełne kwalifikacje absolwent otrzymuje po ukończeniu łącznie studiów I i II stopnia w tym zakresie.

 

 Pedagogika resocjalizacyjna i socjoterapia

Absolwent specjalności posiada wiedzę na temat współczesnych podejść pedagogicznych, psychologicznych, prawnych i socjologicznych w resocjalizacji, wzbogacając treści o metodyki pracy penitencjarnej, kuratora sądowego, elementy socjoterapii, twórczej resocjalizacji i pracy z rodziną dysfunkcyjną. Posiada kompetencje w zakresie diagnozy resocjalizacyjnej i profilaktyki i programów resocjalizacyjnych w teorii i praktyce. Potrafi analizować uwarunkowania zjawisk związanych z różnymi formami niedostosowania społecznego bądź zagrożeniami niedostosowaniem społecznym i wykorzystywać odpowiednie formy wsparcia społecznego oraz działań profilaktycznych i resocjalizacyjnych.

Możliwe miejsca zatrudnienia: pedagog/wychowawca w młodzieżowych ośrodkach wychowawczych, młodzieżowych ośrodkach socjoterapii, zakładach poprawczych i schroniskach dla nieletnich; wychowawca w zakładach karnych, ogniskach wychowawczych, świetlicach socjoterapeutycznych i innych placówkach i domach interwencyjnych i innych o charakterze resocjalizującym; pracownik/założyciel fundacji, organizacji i stowarzyszeń zajmujących się profilaktyką, resocjalizacją i readaptacją społeczną osób niedostosowanych społecznie, pracą wychowawczą z dziećmi młodzieżą, aktywizacją społeczności lokalnych.

Zgodnie aktualnie obowiązującym Rozporządzeniem Ministra Edukacji i Nauki z dn. 14 września 2023 r. ws. szczegółowych kwalifikacji wymaganych od nauczycieli – pełne kwalifikacje absolwent otrzymuje po ukończeniu łącznie studiów I i II stopnia w tym zakresie.

 

 Pedagogika szkolna i terapia pedagogiczna

Absolwentki/ci  studiów II stopnia w zakresie Pedagogiki szkolnej i terapii pedagogicznej mają profesjonalną wiedzę dotyczącą diagnostyki, metodyki i terapii pedagogicznej związaną m.in. z diagnostyką psychopedagogiczną specjalnych potrzeb edukacyjnych, metodyką zajęć korekcyjno-kompensacyjnych dla dzieci z zaburzeniami rozwoju ruchowego, dla uczniów ze specyficznymi trudnościami w nauce czytania i pisania oraz z trudnościami w uczeniu się matematyki, a także z metodyką pracy pedagoga szkolnego, czy metodyką zajęć specjalistycznych dla dzieci i młodzieży z zaburzeniami rozwoju społecznego i emocjonalnego. Są przygotowani do pełnienia roli pedagoga szkolnego, wymagającej umiejętności rozwiązywania problemów wychowawczych, a także udzielania wsparcia pedagogicznego w różnych sytuacjach i środowiskach wychowawczych.

Absolwentki/ci posiadają kwalifikacje pedagoga w zakresie terapii pedagogicznej, m.in. do prowadzenia zajęć korekcyjno-kompensacyjnych oraz innych o charakterze terapeutycznym z dziećmi ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Uzyskują uprawnienia umożliwiające zatrudnienie w szkole, poradniach psychologiczno-pedagogicznych, placówkach opiekuńczo-wychowawczych i środowiskowych typu świetlice, czy ogniska, świetlicach socjoterapeutycznych, placówkach opiekuńczo-terapeutycznych i terapeutycznych, a także w poradniach specjalistycznych.

Zgodnie aktualnie obowiązującym Rozporządzeniem Ministra Edukacji i Nauki z dn. 14 września 2023 r. ws. szczegółowych kwalifikacji wymaganych od nauczycieli – pełne kwalifikacje absolwent otrzymuje po ukończeniu łącznie studiów I i II stopnia w tym zakresie.

 

Kryteria kwalifikacji kandydatów

Na specjalność pedagogika resocjalizacyjna i socjoterapia mogą ubiegać się: 

  1. absolwenci szkół wyższych publicznych i niepublicznych z dyplomem ukończenia studiów pierwszego stopnia na kierunku pedagogika specjalność resocjalizacja i socjoterapia;
  2. absolwenci szkół wyższych publicznych i niepublicznych z dyplomem ukończenia studiów pierwszego stopnia (licencjackich) oraz studiów drugiego stopnia (magisterskich) na kierunku pedagogika, których studia obejmowały jako główną specjalność resocjalizację, tzn.: 
  • resocjalizacja z terapią,
  • resocjalizacja i profilaktyka społeczna,
  • resocjalizacja inkluzyjna,
  • resocjalizacja,
  • resocjalizacja i pomoc postpenitencjarna,
  • resocjalizacja i bezpieczeństwo publiczne, 
  • resocjalizacja z profilaktyką społeczną,
  • resocjalizacja i patologie społeczne,
  • pedagogika resocjalizacyjna.

 

Na specjalność pedagogika resocjalizacyjna i mediacje rodzinne mogą ubiegać się:

  1. absolwenci szkół wyższych publicznych i niepublicznych z dyplomem ukończenia studiów pierwszego stopnia na kierunku pedagogika specjalność resocjalizacja i mediacje rodzinne;
  2. absolwenci szkół wyższych publicznych i niepublicznych z dyplomem ukończenia studiów pierwszego stopnia (licencjackich) oraz studiów drugiego stopnia (magisterskich) na kierunku pedagogika, których studia obejmowały jako główną specjalność resocjalizację, tzn.: 
  • resocjalizacja z terapią,
  • resocjalizacja i profilaktyka społeczna,
  • resocjalizacja inkluzyjna,
  • resocjalizacja,
  • resocjalizacja i pomoc postpenitencjarna,
  • resocjalizacja i bezpieczeństwo publiczne, 
  • resocjalizacja z profilaktyką społeczną,
  • resocjalizacja i patologie społeczne,
  • pedagogika resocjalizacyjna.

  

Na specjalność pedagogika szkolna i terapia pedagogiczna mogą ubiegać się:

 Absolwenci szkół wyższych publicznych i niepublicznych z dyplomem ukończenia studiów pierwszego stopnia na kierunku pedagogika specjalność pedagogika szkolna i terapia pedagogiczna.

 

Rekrutacja - krok po kroku - jak zapisać się na studia

https://rekrutacja.ubb.edu.pl/krok-po-kroku-jak-zapisac-sie-na-studia

Terminy rekrutacji - rok akademicki 2025/2026

https://rekrutacja.ubb.edu..pl/wazne-informacje/terminy-rekrutacji-rok-akademicki-2024-2025

Zasady przyjęć - wskaźnik rekrutacji

https://rekrutacja.ubb.edu..pl/zasady-przyjec

Opłata rekrutacyjna

Zgodnie z § 38 rozporządzenia Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 27 września 2018 r. w sprawie studiów (Dz.U. 2021, poz.661) opłata za przeprowadzenie rekrutacji na studia wynosi 85 zł
Indywidualne konto do wpłaty opłaty za postępowanie związane z przyjęciem na studia, po dokonaniu zgłoszenia rekrutacyjnego w Internetowej Rekrutacji Kandydatów, jest wskazane w zakładce: Moje konto/ Płatności.
Tytuł przelewu: Opłata rekrutacyjna oraz imię i nazwisko kandydata 

.