• zaloguj się
  • utwórz konto

Rekrutacja na studia I stopnia 2024/25 - ścieżka dla Polaków

zmień rekrutację anuluj wybór

Oferta prezentowana na tej stronie ograniczona jest do wybranej rekrutacji. Jeśli chcesz zobaczyć resztę oferty, wybierz inną rekrutację.

filologia polska studia licencjackie (stacjonarne)

Szczegóły
Kod FP-SL6O
Jednostka organizacyjna Wydział Humanistyczno-Społeczny
Kierunek studiów filologia polska
Forma studiów Stacjonarne
Poziom kształcenia Pierwszego stopnia
Profil studiów ogólnoakademicki
Języki wykładowe polski
Limit miejsc 30
Czas trwania 3-letnie (6 semestrów)
Wymagany dokument
  • Matury
  Zadaj pytanie
Tura 1 (10.06.2024 00:00 – 14.07.2024 23:59)

Trwające tury w innych rekrutacjach:
  • Rekrutacja na studia I stopnia 2024/25 - ścieżka dla cudzoziemców
    Tura 1 (08.04.2024 00:00 – 06.09.2024 23:59)

Dla kogo kierunek filologia polska?

Dla pasjonatów kultury i literatury, wszystkich, którzy marzą o powrocie do szkoły – w nowej roli – oraz tych, którzy w świecie nowych mediów chcą się poczuć jak ryba w wodzie. Wybór jednej z oferowanych specjalności uczyni z Ciebie nauczyciela polonistę lub specjalistę od szeroko rozumianej komunikacji. Na studiach filologicznych staniesz się mistrzem słowa i zdobędziesz wiedzę, umiejętności i uprawnienia, które pozwolą Ci pracować w instytucjach kultury, szkołach, redakcjach, bądź agencjach – wszędzie tam, gdzie wyobraźnia i umiejętność „wyjęzyczenia się” są kluczem do sukcesu. Filologia polska to kierunek dla wszystkich kreatywnych, humanistycznych i otwartych na poszerzanie wiedzy umysłów.

Specjalności:

  • Nauczycielska

Absolwent(ka) posiada gruntowne wykształcenie humanistyczne. Dzięki temu rozumie zjawiska zachodzące w przestrzeni kulturowej i społecznej – w wymiarze lokalnym, narodowym i globalnym. Jest filologiem, polonistą, dobrze zorientowanym w duchowym dziedzictwie polskim i światowym, świadomym mechanizmów rządzących sferą symboliczną, językiem, posiada wiedzę w zakresie literaturoznawstwa i językoznawstwa oraz solidne podstawy nowoczesnej pedagogiki, psychologii i metodyk nauczania, umie pisać i redagować teksty użytkowe, może zatem pracować w różnych instytucjach kultury. Absolwent specjalności uzyskuje I część przygotowania do wykonywania zawodu nauczyciela polonisty dotyczącą poziomu szkoły podstawowej – z możliwością uzyskania kwalifikacji do wykonywania zawodu po ukończeniu studiów magisterskich – zgodnie ze standardami kształcenia nauczycieli określonymi w rozporządzeniu Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z 2019 roku.

 

Plan studiów 

 

  • Projektowanie komunikacji (communication design) 

Absolwent(ka) oprócz podstawowego przygotowania w zakresie literaturoznawstwa i językoznawstwa posiada wiedzę  z zakresu teorii komunikacji w środowiskach starych i nowych mediów oraz architektury i designu informacji, dysponuje umiejętnościami i wiedzą dotyczącymi interdyscyplinarnych strategii komunikacyjnych, zna mechanizmy perswazji, retoryki i erystyki i umie ją zastosować w kreowaniu zróżnicowanych genologicznie i pragmatycznie komunikatów. Posiada wiedzę i umiejętności z zakresu projektowania wizerunku firm i instytucji, reklamy i public relations oraz zarządzania projektem. Dysponuje umiejętnościami w zakresie organizowania przestrzeni komunikacyjnej firm i instytucji, nowoczesnego copy writingu. Potrafi zarządzać potencjałem know-how i pracą w zespole oraz szybko dostosować się do potrzeb rynku w zawodach kreatywnych. Absolwent tej specjalności znajdzie pracę w domach mediowych, w działach public relations i marketingu, w agencjach brandingowych, w redakcjach portali internetowych, wszędzie tam, gdzie potrzebna jest skuteczna komunikacja.

Absolwent specjalności posiada wiedzę z zakresu:

•    teorii komunikacji w środowiskach starych i nowych mediów;
•    architektury i designu informacji;
•    interdyscyplinarnych strategii komunikacyjnych;
•    reklamy i public relations;
•    zarządzania projektem.

Potrafi:
•    organizować przestrzeń komunikacyjną firm i instytucji;
•    poruszać się w świecie nowoczesnego copywritingu;
•    zarządzać potencjałem know-how i pracą w zespole;
•    szybko dostosowywać się do potrzeb rynku w zawodach kreatywnych.

Gdzie znajdzie pracę?
•    w domach mediowych;
•    w działach public relations i marketingu;
•    w agencjach brandingowych;
•    w redakcjach portali internetowych;
•    wszędzie tam, gdzie potrzebna jest skuteczna komunikacja.

 Plan studiów 

 

  • Dziennikarstwo

Ścieżka teoretyczna edukacji na 3-letnich studiach licencjackich na specjalności dziennikarstwo zakłada zdobycie wiedzy z zakresu szeroko rozumianej kultury audiowizualnej, funkcjonowania mediów, historii dziennikarstwa, prawnych i ekonomicznych uwarunkowań pracy dziennikarskiej, społeczeństwa obywatelskiego, zjawiska inkluzywności społecznej, instytucji państwa demokratycznego, zarządzania informacją i kulturą, komunikacji międzykulturowej, ekologii. Wiedzę teoretyczną uzupełniają kompetencje zdobyte dzięki aktywnościom praktycznym – zajęciom, projektom i praktykom w redakcjach dziennikarskich. Pozwalają one nie tylko zweryfikować wiedzę zdobytą na zajęciach, ale też zdobyć doświadczenie i sprawdzić się w przyszłym zawodzie. Absolwent specjalności dziennikarstwo posiada kompetencje w obszarze: szeroko rozumianej kultury, przetwarzania informacji, rzecznictwa prasowego, animacji kultury, kreowania wizerunku publicznego, obecności w przestrzeni cyfrowej, tworzenia i redagowania tekstów artystycznych oraz użytkowych. Jest przygotowany do podjęcia studiów drugiego stopnia (magisterskich).

Absolwent specjalności posiada wiedzę z zakresu:
- szeroko rozumianej kultury audiowizualnej;
- funkcjonowania mediów;
- prawnych i ekonomicznych uwarunkowań pracy dziennikarskiej;
- różnych form dziennikarstwa.

Potrafi:
- mistrzowsko tworzyć teksty różnego rodzaju;
- docierać do źródeł informacji;
- analizować i tłumaczyć świat, który go otacza;
- kreatywnie uczestniczyć w świecie nowoczesnych mediów i promocji.

Gdzie znajdzie pracę?
- redakcje pism, radia, telewizji, portali internetowych;
- instytucje kultury, oświaty i administracji;
- wydawnictwa;
- firmy sektora promocji i reklamy;

 

Plan studiów 

 

Rekrutacja - krok po kroku - jak zapisać się na studia

 

Terminy rekrutacji - rok akademicki 2024/2025

 

Przedmioty będące podstawą kwalifikacji kandydatów


Opłata rekrutacyjna

Zgodnie z § 38 rozporządzenia Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 27 września 2018 r. w sprawie studiów (Dz.U. 2021, poz.661) opłata za przeprowadzenie rekrutacji na studia wynosi 85 zł
Indywidualne konto do wpłaty opłaty za postępowanie związane z przyjęciem na studia, po dokonaniu zgłoszenia rekrutacyjnego w Internetowej Rekrutacji Kandydatów, jest wskazane w zakładce: Moje konto/ Płatności.
Tytuł przelewu: Opłata rekrutacyjna oraz imię i nazwisko kandydata.
 

.