Kod | FP-SM4O |
---|---|
Jednostka organizacyjna | Wydział Humanistyczno-Społeczny |
Kierunek studiów | filologia polska |
Forma studiów | Stacjonarne |
Poziom kształcenia | Drugiego stopnia |
Profil studiów | ogólnoakademicki |
Języki wykładowe | polski |
Czas trwania | 2-letnie (4 semestry) |
Wymagany dokument | |
Zadaj pytanie |
Dla kogo kierunek filologia polska?
Dla pasjonatów kultury i literatury, wszystkich, którzy marzą o powrocie do szkoły – w nowej roli – oraz tych, którzy w świecie nowych mediów chcą się poczuć jak ryba w wodzie. Wybór jednej z oferowanych specjalności uczyni z Ciebie nauczyciela polonistę lub specjalistę od szeroko rozumianej komunikacji. Na studiach filologicznych staniesz się mistrzem słowa i zdobędziesz wiedzę, umiejętności i uprawnienia, które pozwolą Ci pracować w instytucjach kultury, szkołach, redakcjach, bądź agencjach – wszędzie tam, gdzie wyobraźnia i umiejętność „wyjęzyczenia się” są kluczem do sukcesu. Filologia polska to kierunek dla wszystkich kreatywnych, humanistycznych i otwartych na poszerzanie wiedzy umysłów.
Specjalności
Nauczycielska
Absolwent specjalności posiada wiedzę z zakresu:
- literaturoznawstwa i językoznawstwa;
- podstaw nowoczesnej pedagogiki i psychologii;
- metodyki nauczania literatury i kształcenia językowego;
- kultury współczesnej.
Absolwent jest przygotowany do nauczania języka polskiego w szkole podstawowej i ponadpodstawowej – posiada uprawnienia zawodowe określone rozporządzeniem MNiSW z 2019 r.. Ma ogólne wykształcenie humanistyczne, poszerzoną wiedzę literaturoznawczą, językoznawczą i metodyczną, zna mechanizmy współczesnej kultury w wymiarze globalnym i lokalnym oraz społeczno-kulturowe konteksty edukacji, umie stosować nowoczesne metody animowania działań edukacyjnych. Ponadto może pracować w domach kultury, w redakcjach czasopism i wydawnictw.
Potrafi:
- nauczać języka polskiego w szkole podstawowej i szkole ponadpodstawowej;
- analizować teksty kultury;
- mistrzowsko tworzyć i redagować tekstów.
Gdzie znajdzie pracę?
- m.in. szkoły podstawowe i ponadpodstawowe;
- instytucje kultury;
- placówki oświatowe i samorząd lokalny;
- wydawnictwa i redakcje czasopism.
Projektowanie komunikacji (communication design)
Absolwent specjalności posiada pogłębioną wiedzę z zakresu:
• teorii komunikacji w środowiskach starych i nowych mediów;
• architektury i designu informacji;
• interdyscyplinarnych strategii komunikacyjnych;
• reklamy i public relations;
• zarządzania projektem.
Absolwent oprócz przygotowania w zakresie literaturoznawstwa i językoznawstwa posiada wiedzę z zakresu teorii komunikacji, teorii i historii mediów, współczesnych koncepcji reklamy, public relations, corporate idenity, brandingu, sposobów budowania tożsamości komunikacyjnej oraz kreowania wizerunku firm i instytucji, metodologii badań komunikacji społecznej. Dysponuje umiejętnościami w zakresie przygotowania i wdrażania rozbudowanych strategii komunikacyjnych w instytucjach różnego typu, zarządzania komunikacją w firmach i instytucjach, szkolenia pracowników przedsiębiorstw, firm i urzędów odpowiedzialnych za funkcjonowanie stosunków interpersonalnych, szybkiego dostosowania się do potrzeb rynku w zawodach kreatywnych. Absolwent tej specjalności znajdzie pracę w domach mediowych, w działach PR i marketingu, w agencjach reklamowych i brandingowych, w redakcjach portali internetowych, wszędzie tam, gdzie potrzebna jest skuteczna komunikacja.
Potrafi:
• organizować przestrzeń komunikacyjną firm i instytucji;
• poruszać się w świecie nowoczesnego copywritingu;
• zarządzać potencjałem know-how i pracą w zespole;
• szybko dostosowywać się do potrzeb rynku w zawodach kreatywnych.
Gdzie znajdzie pracę?
• w domach mediowych;
• w działach public relations i marketingu;
• w agencjach brandingowych;
• w redakcjach portali internetowych;
• wszędzie tam, gdzie potrzebna jest skuteczna komunikacja.
Dziennikarstwo
Studia magisterskie na specjalności dziennikarstwo – będące kontynuacją nauki na poziomie licencjackim – umożliwiają pogłębienie wiedzy i umiejętności zdobytych na studiach licencjackich, doskonalą w zakresie kompetencji z obszaru przestrzeni medialnej, w szczególności zaś związanych z pracą dziennikarza, twórcy treści internetowych, reportera, animatora kultury, osoby prowadzącej organizację pozarządową. Absolwent kierunku filologia polska specjalność dziennikarstwo jest gotowy do wykonywania pracy dziennikarza w różnych mediach a także innych zawodów łączących się z szeroko rozumianą sferą informacji, mediów, życia społecznego, kulturalnego i politycznego. Jest świadomym uczestnikiem przestrzeni informacyjnej, potrafi nie tylko właściwie analizować świat, który go otacza, lecz także współtworzyć go – zwłaszcza w wymiarze informacyjnym – co czyni go kompetentnym współtwórcą kultury.
Rekrutacja - krok po kroku - jak zapisać się na studia
Terminy rekrutacji - rok akademicki 2024/2025
Przedmioty będące podstawą kwalifikacji kandydatów
Opłata rekrutacyjna
.