Kod | PS-NM4P |
---|---|
Jednostka organizacyjna | Wydział Humanistyczno-Społeczny |
Kierunek studiów | pedagogika stosowana |
Forma studiów | Niestacjonarne |
Poziom kształcenia | Drugiego stopnia |
Profil studiów | praktyczny |
Języki wykładowe | polski |
Limit miejsc | 30 |
Czas trwania | 2-letnie (4 semestry) |
Wymagany dokument | |
Zadaj pytanie |
Dla kogo kierunek pedagogika?
Studia adresowane są do osób, które zainteresowane są pracą w różnych obszarach działalności edukacyjnej, w placówkach opiekuńczo-wychowawczych, szkołach (na wszystkich poziomach) i innych placówkach oświatowych, poradniach psychologiczno-pedagogicznych i specjalistycznych, w państwowej i samorządowej administracji oświatowej, placówkach kształcenia ustawicznego, a także w instytucjach profilaktyki społecznej oraz samozatrudnienia. Ważnym i znaczącym czynnikiem wzbogacającym pedagogiczne kompetencje absolwentów są specjalności, które wyraźnie konkretyzują kwalifikacje pedagogiczne i zawodowe. Szczegółowe kompetencje zawodowe absolwent uzyskuje w zakresie wybranej przez siebie specjalności. Niezależnie od specjalności absolwent ma opanowaną umiejętność kreowania procesów edukacyjnych.
Specjalność
Pedagogika resocjalizacyjna i mediacje rodzinne
Studia na wybranej specjalności umożliwiają zdobycie pogłębionej i uporządkowanej wiedzy o różnych środowiskach wychowawczych, ich specyfice i procesach w nich zachodzących, a także dotyczącą uwarunkowań niedostosowania społecznego oraz sprawiedliwości naprawczej, modeli i sposobów rozstrzygania sporów poprzez polubowne dochodzenie do ugody. Absolwent potrafi zdiagnozować środowisko patogenne i subkulturowe, jest wyposażony w wiedzę z zakresu podstawowych metod i technik resocjalizacyjnych oraz tworzenia programów środowiskowych do pracy z osobami niedostosowanymi społecznie.
Absolwent może podjąć pracę w instytucjach resocjalizacyjnych o charakterze zamkniętym (m.in. Zakładach Karnych, Poprawczych, Schroniskach dla Nieletnich, Młodzieżowych Ośrodkach Wychowawczych) oraz placówkach resocjalizacyjnych funkcjonujących w środowiskach otwartych (m.in. Ośrodkach Kuratorskich, Świetlicach Socjoterapeutycznych, Placówkach Wsparcia Dziennego i jako pedagodzy ulicy). Ponadto absolwent może podjąć zatrudnienie w instytucjach, gdzie wykorzystuje się kompetencje i kwalifikacje mediatora (m.in. Opiniodawczych Zespołach Specjalistów Sądowych, Zespołach Kuratorskiej Służby Sądowej, Centrach Mediacji i Arbitrażu). Absolwenci tej specjalności są preferowani do pracy w charakterze pedagogów szkolnych, a także w Policji oraz innych organach administracji państwowej i samorządowej na stanowiskach związanych z profilaktyką i utrzymaniem porządku publicznego.
Pedagogika resocjalizacyjna i socjoterapia
Absolwent specjalności posiada wiedzę na temat współczesnych podejść pedagogicznych, psychologicznych, prawnych i socjologicznych w resocjalizacji, wzbogacając treści o metodyki pracy penitencjarnej, kuratora sądowego, elementy socjoterapii, twórczej resocjalizacji i pracy z rodziną dysfunkcyjną. Posiada kompetencje w zakresie diagnozy resocjalizacyjnej i profilaktyki i programów resocjalizacyjnych w teorii i praktyce. Potrafi analizować uwarunkowania zjawisk związanych z różnymi formami niedostosowania społecznego bądź zagrożeniami niedostosowaniem społecznym i wykorzystywać odpowiednie formy wsparcia społecznego oraz działań profilaktycznych i resocjalizacyjnych.
Możliwe miejsca zatrudnienia: pedagog/wychowawca w młodzieżowych ośrodkach wychowawczych, młodzieżowych ośrodkach socjoterapii, zakładach poprawczych i schroniskach dla nieletnich; wychowawca w zakładach karnych, ogniskach wychowawczych, świetlicach socjoterapeutycznych i innych placówkach i domach interwencyjnych i innych o charakterze resocjalizującym; pracownik/założyciel fundacji, organizacji i stowarzyszeń zajmujących się profilaktyką, resocjalizacją i readaptacją społeczną osób niedostosowanych społecznie, pracą wychowawczą z dziećmi młodzieżą, aktywizacją społeczności lokalnych.
Pedagogika szkolna i terapia pedagogiczna
Absolwent studiów drugiego stopnia w zakresie Pedagogiki szkolnej i terapii pedagogicznej posiada profesjonalną wiedzę dotyczącą diagnostyki, metodyki i terapii pedagogicznej. Związaną m.in. z diagnostyką psychopedagogiczną specjalnych potrzeb edukacyjnych, metodyką zajęć korekcyjno-kompensacyjnych dla dzieci z zaburzeniami rozwoju ruchowego, dla uczniów ze specyficznymi trudnościami w nauce czytania i pisania oraz z trudnościami w uczeniu się matematyki, a także z metodyką pracy pedagoga szkolnego, czy metodyką zajęć specjalistycznych dla dzieci i młodzieży z zaburzeniami rozwoju społecznego i emocjonalnego.
Posiada też rozwiniętą wiedzę i umiejętności z zakresu psychopatologii, mediacji szkolnych, poradnictwa szkolnego, prawa rodzinnego i opiekuńczego, interwencji kryzysowej czy superwizji i wspomagania rozwoju dziecka.
Absolwent studiów drugiego stopnia uzyskuje tytuł zawodowy magistra. Oznacza to osiągniecie wszystkich efektów uczenia się założonych dla kierunku Pedagogika stosowana.
Studia adresowane są do osób po studiach pierwszego stopnia w zakresie pedagogiki szkolnej i terapii pedagogicznej.
Rekrutacja - krok po kroku - jak zapisać się na studia
https://rekrutacja.ubb.edu.pl/krok-po-kroku-jak-zapisac-sie-na-studia
Terminy rekrutacji - rok akademicki 2024/2025
https://rekrutacja.ubb.edu.pl/wazne-informacje/terminy-rekrutacji-rok-akademicki-2024-2025
Kryteria kwalifikacji kandydatów
https://rekrutacja.ubb.edu.pl/studia-II-stopnia
Zasady przyjęć - wskaźnik rekrutacji
https://rekrutacja.ubb.edu.pl/zasady-przyjec
Opłata rekrutacyjna
Wymagane dokumenty do Komisji Rekrutacyjnej - po zaklasyfikowaniu kandydata na studia
https://wymagane dokumenty - wejdź aby poznać szczegóły
.