Admission to graduate programmes 2025/26 - for Polish citizens

switch registrations cancel selection

The offer displayed on this page is limited to the selected registration. If you want to see the rest of the offer, select a different registration.

pedagogika stosowana studia magisterskie (stacjonarne)

Details
Code PS-SM4P
Organizational unit Faculty of Humanisties and Social Sciences
Field of studies Applied Pedagogy
Form of studies Full-time
Level of education Second cycle
Educational profile practical
Language(s) of instruction Polish
Admission limit 30
Duration 2 years of studies (4 terms)
Required document
  • Higher education
  Ask a question
Phase 1 (09.06.2025 00:00 – 13.07.2025 23:59)

Dla kogo kierunek pedagogika?

Studia adresowane są do osób, które zainteresowane są pracą w różnych obszarach działalności edukacyjnej, w placówkach opiekuńczo-wychowawczych, szkołach (na wszystkich poziomach) i innych placówkach oświatowych, poradniach psychologiczno-pedagogicznych i specjalistycznych, w państwowej i samorządowej administracji oświatowej, placówkach kształcenia ustawicznego, a także w instytucjach profilaktyki społecznej oraz samozatrudnienia. Ważnym i znaczącym czynnikiem wzbogacającym pedagogiczne kompetencje absolwentów są specjalności, które wyraźnie konkretyzują kwalifikacje pedagogiczne i zawodowe. Szczegółowe kompetencje zawodowe absolwent uzyskuje w zakresie wybranej przez siebie specjalności. Niezależnie od specjalności absolwent ma opanowaną umiejętność kreowania procesów edukacyjnych.

 

Specjalność

Pedagogika resocjalizacyjna i mediacje rodzinne

Studia na wybranej specjalności  umożliwiają zdobycie  pogłębionej i uporządkowanej wiedzy o różnych środowiskach wychowawczych, ich specyfice i procesach w nich zachodzących, a także dotyczącą uwarunkowań niedostosowania społecznego oraz sprawiedliwości naprawczej, modeli i sposobów rozstrzygania sporów poprzez polubowne dochodzenie do ugody. Absolwent  potrafi zdiagnozować środowisko patogenne i subkulturowe, jest wyposażony w wiedzę z zakresu podstawowych metod i technik resocjalizacyjnych oraz tworzenia programów środowiskowych do pracy z osobami niedostosowanymi społecznie.

Absolwent może podjąć pracę w instytucjach resocjalizacyjnych o charakterze zamkniętym (m.in. Zakładach Karnych, Poprawczych, Schroniskach dla Nieletnich, Młodzieżowych Ośrodkach Wychowawczych) oraz placówkach resocjalizacyjnych funkcjonujących w środowiskach otwartych (m.in. Ośrodkach Kuratorskich, Świetlicach Socjoterapeutycznych, Placówkach Wsparcia Dziennego i jako pedagodzy ulicy). Ponadto absolwent może podjąć zatrudnienie w instytucjach, gdzie wykorzystuje się kompetencje i kwalifikacje mediatora (m.in. Opiniodawczych Zespołach Specjalistów Sądowych, Zespołach Kuratorskiej Służby Sądowej, Centrach Mediacji i Arbitrażu). Absolwenci tej specjalności są preferowani do pracy w charakterze pedagogów szkolnych, a także w Policji oraz innych organach administracji państwowej i samorządowej na stanowiskach związanych z profilaktyką i utrzymaniem porządku publicznego.

Zgodnie aktualnie obowiązującym Rozporządzeniem Ministra Edukacji i Nauki z dn. 14 września 2023 r. ws. szczegółowych kwalifikacji wymaganych od nauczycieli – pełne kwalifikacje absolwent otrzymuje po ukończeniu łącznie studiów I i II stopnia w tym zakresie.

 

 Pedagogika resocjalizacyjna i socjoterapia

Absolwent specjalności posiada wiedzę na temat współczesnych podejść pedagogicznych, psychologicznych, prawnych i socjologicznych w resocjalizacji, wzbogacając treści o metodyki pracy penitencjarnej, kuratora sądowego, elementy socjoterapii, twórczej resocjalizacji i pracy z rodziną dysfunkcyjną. Posiada kompetencje w zakresie diagnozy resocjalizacyjnej i profilaktyki i programów resocjalizacyjnych w teorii i praktyce. Potrafi analizować uwarunkowania zjawisk związanych z różnymi formami niedostosowania społecznego bądź zagrożeniami niedostosowaniem społecznym i wykorzystywać odpowiednie formy wsparcia społecznego oraz działań profilaktycznych i resocjalizacyjnych.

Możliwe miejsca zatrudnienia: pedagog/wychowawca w młodzieżowych ośrodkach wychowawczych, młodzieżowych ośrodkach socjoterapii, zakładach poprawczych i schroniskach dla nieletnich; wychowawca w zakładach karnych, ogniskach wychowawczych, świetlicach socjoterapeutycznych i innych placówkach i domach interwencyjnych i innych o charakterze resocjalizującym; pracownik/założyciel fundacji, organizacji i stowarzyszeń zajmujących się profilaktyką, resocjalizacją i readaptacją społeczną osób niedostosowanych społecznie, pracą wychowawczą z dziećmi młodzieżą, aktywizacją społeczności lokalnych.

Zgodnie aktualnie obowiązującym Rozporządzeniem Ministra Edukacji i Nauki z dn. 14 września 2023 r. ws. szczegółowych kwalifikacji wymaganych od nauczycieli – pełne kwalifikacje absolwent otrzymuje po ukończeniu łącznie studiów I i II stopnia w tym zakresie.

 

 Pedagogika szkolna i terapia pedagogiczna

Absolwentki/ci  studiów II stopnia w zakresie Pedagogiki szkolnej i terapii pedagogicznej mają profesjonalną wiedzę dotyczącą diagnostyki, metodyki i terapii pedagogicznej związaną m.in. z diagnostyką psychopedagogiczną specjalnych potrzeb edukacyjnych, metodyką zajęć korekcyjno-kompensacyjnych dla dzieci z zaburzeniami rozwoju ruchowego, dla uczniów ze specyficznymi trudnościami w nauce czytania i pisania oraz z trudnościami w uczeniu się matematyki, a także z metodyką pracy pedagoga szkolnego, czy metodyką zajęć specjalistycznych dla dzieci i młodzieży z zaburzeniami rozwoju społecznego i emocjonalnego. Są przygotowani do pełnienia roli pedagoga szkolnego, wymagającej umiejętności rozwiązywania problemów wychowawczych, a także udzielania wsparcia pedagogicznego w różnych sytuacjach i środowiskach wychowawczych.

Absolwentki/ci posiadają kwalifikacje pedagoga w zakresie terapii pedagogicznej, m.in. do prowadzenia zajęć korekcyjno-kompensacyjnych oraz innych o charakterze terapeutycznym z dziećmi ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Uzyskują uprawnienia umożliwiające zatrudnienie w szkole, poradniach psychologiczno-pedagogicznych, placówkach opiekuńczo-wychowawczych i środowiskowych typu świetlice, czy ogniska, świetlicach socjoterapeutycznych, placówkach opiekuńczo-terapeutycznych i terapeutycznych, a także w poradniach specjalistycznych.

Zgodnie aktualnie obowiązującym Rozporządzeniem Ministra Edukacji i Nauki z dn. 14 września 2023 r. ws. szczegółowych kwalifikacji wymaganych od nauczycieli – pełne kwalifikacje absolwent otrzymuje po ukończeniu łącznie studiów I i II stopnia w tym zakresie.

 

Kryteria kwalifikacji kandydatów

Na specjalność pedagogika resocjalizacyjna i socjoterapia mogą ubiegać się: 

  1. absolwenci szkół wyższych publicznych i niepublicznych z dyplomem ukończenia studiów pierwszego stopnia na kierunku pedagogika specjalność resocjalizacja i socjoterapia;
  2. absolwenci szkół wyższych publicznych i niepublicznych z dyplomem ukończenia studiów pierwszego stopnia (licencjackich) oraz studiów drugiego stopnia (magisterskich) na kierunku pedagogika, których studia obejmowały jako główną specjalność resocjalizację, tzn.: 
  • resocjalizacja z terapią,
  • resocjalizacja i profilaktyka społeczna,
  • resocjalizacja inkluzyjna,
  • resocjalizacja,
  • resocjalizacja i pomoc postpenitencjarna,
  • resocjalizacja i bezpieczeństwo publiczne, 
  • resocjalizacja z profilaktyką społeczną,
  • resocjalizacja i patologie społeczne,
  • pedagogika resocjalizacyjna.

 

Na specjalność pedagogika resocjalizacyjna i mediacje rodzinne mogą ubiegać się:

  1. absolwenci szkół wyższych publicznych i niepublicznych z dyplomem ukończenia studiów pierwszego stopnia na kierunku pedagogika specjalność resocjalizacja i mediacje rodzinne;
  2. absolwenci szkół wyższych publicznych i niepublicznych z dyplomem ukończenia studiów pierwszego stopnia (licencjackich) oraz studiów drugiego stopnia (magisterskich) na kierunku pedagogika, których studia obejmowały jako główną specjalność resocjalizację, tzn.: 
  • resocjalizacja z terapią,
  • resocjalizacja i profilaktyka społeczna,
  • resocjalizacja inkluzyjna,
  • resocjalizacja,
  • resocjalizacja i pomoc postpenitencjarna,
  • resocjalizacja i bezpieczeństwo publiczne, 
  • resocjalizacja z profilaktyką społeczną,
  • resocjalizacja i patologie społeczne,
  • pedagogika resocjalizacyjna.

  

Na specjalność pedagogika szkolna i terapia pedagogiczna mogą ubiegać się:

 Absolwenci szkół wyższych publicznych i niepublicznych z dyplomem ukończenia studiów pierwszego stopnia na kierunku pedagogika specjalność pedagogika szkolna i terapia pedagogiczna.

 

Rekrutacja - krok po kroku - jak zapisać się na studia

https://rekrutacja.ubb.edu.pl/krok-po-kroku-jak-zapisac-sie-na-studia

Terminy rekrutacji - rok akademicki 2025/2026

https://rekrutacja.ubb.edu..pl/wazne-informacje/terminy-rekrutacji-rok-akademicki-2024-2025

Zasady przyjęć - wskaźnik rekrutacji

https://rekrutacja.ubb.edu..pl/zasady-przyjec

Opłata rekrutacyjna

Zgodnie z § 38 rozporządzenia Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 27 września 2018 r. w sprawie studiów (Dz.U. 2021, poz.661) opłata za przeprowadzenie rekrutacji na studia wynosi 85 zł
Indywidualne konto do wpłaty opłaty za postępowanie związane z przyjęciem na studia, po dokonaniu zgłoszenia rekrutacyjnego w Internetowej Rekrutacji Kandydatów, jest wskazane w zakładce: Moje konto/ Płatności.
Tytuł przelewu: Opłata rekrutacyjna oraz imię i nazwisko kandydata 

.