Code | FP-SL6O |
---|---|
Organizational unit | Faculty of Humanisties and Social Sciences |
Field of studies | Polish Philology |
Form of studies | Full-time |
Level of education | First cycle |
Educational profile | academic |
Language(s) of instruction | Polish |
Duration | 3 years of studies (6 terms) |
Required document | |
Ask a question |
Dla kogo kierunek filologia polska?
Dla pasjonatów kultury i literatury, wszystkich, którzy marzą o powrocie do szkoły – w nowej roli – oraz tych, którzy w świecie nowych mediów chcą się poczuć jak ryba w wodzie. Wybór jednej z oferowanych specjalności uczyni z Ciebie nauczyciela polonistę lub specjalistę od szeroko rozumianej komunikacji. Na studiach filologicznych staniesz się mistrzem słowa i zdobędziesz wiedzę, umiejętności i uprawnienia, które pozwolą Ci pracować w instytucjach kultury, szkołach, redakcjach, bądź agencjach – wszędzie tam, gdzie wyobraźnia i umiejętność „wyjęzyczenia się” są kluczem do sukcesu. Filologia polska to kierunek dla wszystkich kreatywnych, humanistycznych i otwartych na poszerzanie wiedzy umysłów.
Specjalności:
- Nauczycielska
Absolwent(ka) posiada gruntowne wykształcenie humanistyczne. Dzięki temu rozumie zjawiska zachodzące w przestrzeni kulturowej i społecznej – w wymiarze lokalnym, narodowym i globalnym. Jest filologiem, polonistą, dobrze zorientowanym w duchowym dziedzictwie polskim i światowym, świadomym mechanizmów rządzących sferą symboliczną, językiem, posiada wiedzę w zakresie literaturoznawstwa i językoznawstwa oraz solidne podstawy nowoczesnej pedagogiki, psychologii i metodyk nauczania, umie pisać i redagować teksty użytkowe, może zatem pracować w różnych instytucjach kultury. Absolwent specjalności uzyskuje I część przygotowania do wykonywania zawodu nauczyciela polonisty dotyczącą poziomu szkoły podstawowej – z możliwością uzyskania kwalifikacji do wykonywania zawodu po ukończeniu studiów magisterskich – zgodnie ze standardami kształcenia nauczycieli określonymi w rozporządzeniu Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z 2019 roku.
- Projektowanie komunikacji (communication design)
Absolwent(ka) oprócz podstawowego przygotowania w zakresie literaturoznawstwa i językoznawstwa posiada wiedzę z zakresu teorii komunikacji w środowiskach starych i nowych mediów oraz architektury i designu informacji, dysponuje umiejętnościami i wiedzą dotyczącymi interdyscyplinarnych strategii komunikacyjnych, zna mechanizmy perswazji, retoryki i erystyki i umie ją zastosować w kreowaniu zróżnicowanych genologicznie i pragmatycznie komunikatów. Posiada wiedzę i umiejętności z zakresu projektowania wizerunku firm i instytucji, reklamy i public relations oraz zarządzania projektem. Dysponuje umiejętnościami w zakresie organizowania przestrzeni komunikacyjnej firm i instytucji, nowoczesnego copy writingu. Potrafi zarządzać potencjałem know-how i pracą w zespole oraz szybko dostosować się do potrzeb rynku w zawodach kreatywnych. Absolwent tej specjalności znajdzie pracę w domach mediowych, w działach public relations i marketingu, w agencjach brandingowych, w redakcjach portali internetowych, wszędzie tam, gdzie potrzebna jest skuteczna komunikacja.
Absolwent specjalności posiada wiedzę z zakresu:
• teorii komunikacji w środowiskach starych i nowych mediów;
• architektury i designu informacji;
• interdyscyplinarnych strategii komunikacyjnych;
• reklamy i public relations;
• zarządzania projektem.
Potrafi:
• organizować przestrzeń komunikacyjną firm i instytucji;
• poruszać się w świecie nowoczesnego copywritingu;
• zarządzać potencjałem know-how i pracą w zespole;
• szybko dostosowywać się do potrzeb rynku w zawodach kreatywnych.
Gdzie znajdzie pracę?
• w domach mediowych;
• w działach public relations i marketingu;
• w agencjach brandingowych;
• w redakcjach portali internetowych;
• wszędzie tam, gdzie potrzebna jest skuteczna komunikacja.
- Dziennikarstwo
Ścieżka teoretyczna edukacji na 3-letnich studiach licencjackich na specjalności dziennikarstwo zakłada zdobycie wiedzy z zakresu szeroko rozumianej kultury audiowizualnej, funkcjonowania mediów, historii dziennikarstwa, prawnych i ekonomicznych uwarunkowań pracy dziennikarskiej, społeczeństwa obywatelskiego, zjawiska inkluzywności społecznej, instytucji państwa demokratycznego, zarządzania informacją i kulturą, komunikacji międzykulturowej, ekologii. Wiedzę teoretyczną uzupełniają kompetencje zdobyte dzięki aktywnościom praktycznym – zajęciom, projektom i praktykom w redakcjach dziennikarskich. Pozwalają one nie tylko zweryfikować wiedzę zdobytą na zajęciach, ale też zdobyć doświadczenie i sprawdzić się w przyszłym zawodzie. Absolwent specjalności dziennikarstwo posiada kompetencje w obszarze: szeroko rozumianej kultury, przetwarzania informacji, rzecznictwa prasowego, animacji kultury, kreowania wizerunku publicznego, obecności w przestrzeni cyfrowej, tworzenia i redagowania tekstów artystycznych oraz użytkowych. Jest przygotowany do podjęcia studiów drugiego stopnia (magisterskich).
Absolwent specjalności posiada wiedzę z zakresu:
- szeroko rozumianej kultury audiowizualnej;
- funkcjonowania mediów;
- prawnych i ekonomicznych uwarunkowań pracy dziennikarskiej;
- różnych form dziennikarstwa.
Potrafi:
- mistrzowsko tworzyć teksty różnego rodzaju;
- docierać do źródeł informacji;
- analizować i tłumaczyć świat, który go otacza;
- kreatywnie uczestniczyć w świecie nowoczesnych mediów i promocji.
Gdzie znajdzie pracę?
- redakcje pism, radia, telewizji, portali internetowych;
- instytucje kultury, oświaty i administracji;
- wydawnictwa;
- firmy sektora promocji i reklamy;
Rekrutacja - krok po kroku - jak zapisać się na studia
Terminy rekrutacji - rok akademicki 2024/2025
Przedmioty będące podstawą kwalifikacji kandydatów
Opłata rekrutacyjna
.